Sunday 25 September 2016

FAKTOR UTAMA PEMISAHAN SINGAPURA

Faktor Utama Pemisahan Singapura
  
Setelah dua tahun berada dalam Malaysia , hubungan Tanah Melayu dengan Singapura mula retak . Banyak perselisihan mula timbul . Antara isu yang menjadi perdebatan hangat seperti :-

  • Ekonomi dan Kewangan
Tanah Melayu , Sabah , dan Sarawak bersetuju untuk memajukan sektor perindustian dan perkilangan bersama . Barang-barang yang dihasilkan akan digunakan dalam negeri dan bukannya untuk dieksport . Keuntungan ekonomi akan dikongsi bersama . Tetapi apabila Malaysia ditubuhkan tidak banyak kemajuan ekonomi dicapai . Ini telah menyebabkan Singapura berasa kecewa .

  • Persaingan Politik PAP dan MCA
Parti Tindakan Rakyat cuba untuk untuk bertanding dengan Parti Perikatan . PAP cuba menarik perhatian orang Cina bahawa MCA tidak mampu untuk membangun dan memajukan orang Cina .

  •  Masalah Perkauman 
  Singapura memperjuangkan persamaan hak dan melancarkan kempen ‘Malaysia untuk Orang Malaysia’. Singpura telah membentuk United Opposition Front yang kuat untuk memperjuangkan konsep persamaan hak dan Malaysia untuk Orang Malaysia .

Pelbagai usaha telah dijalankan oleh Tunku Abdul Rahman untuk meredakan keadaan , tetapi tidak berjaya . Akhirnya pada bulan Ogos 1965 , Singapura telah dikeluarkan dari Malaysia .



No comments:

Post a Comment